الفتاتان المثليتان أصحاب فيديو إعلان زواجهما

مقدرش انسي الايام اللى جوعنا فيها ونمنا علي الأرض في ايام الشتا ، و انتي كنتي جمبى بتدفيني ودى كانت اكتر سنة صعبة علينا ومحدش وقف جمبنا وقتها، مكنتش محتاجة حد جمبى غيرك ،مرينا بحاجات كتير ووصلنا فى الاخر للي كنا بنحلم بيه بقالنا اكثر من سنة ،و هنقف علي رجلنا تاني ونبني حياتنا مع بعض ، ومستنية .يجى يوم جوازنا واليوم الي هنبقى فيه عيلة ونجيب اولاد ونعيش في تبات ونبات

ميرال مختار و نوران الجندي مصريتان مثليتان تعلنان زواجهما وتثيران ضجة كبيرة (فيديو + صور)

اشتعلت وسائل الإعلام المصرية ومواقع التواصل الاجتماعي، بالتعليقات والاستهجان، بعد إعلان فتاتين مصريتين مثليتين زواجهما بشكل رسمي في كندا.

مقدرش انسي الايام اللى جوعنا فيها ونمنا علي الأرض في ايام الشتا


وقالت إحداهما وهي ميرال مختار في منشور عبر حسابها في"فيس بوك": "قصتنا بدأت حين تقابلنا وحبينا بعض من أول يوم".
وكتبت الفتاة الأخرى التي تدعى نوران الجندي، قائلة: "لكل أصدقائي في الفيس بوك ، من لا يقبلني أنا وهي كما نحن ليتفضل بحذف نفسه من صفحتي، أنا مثلية الجنس ولا أعتبر ذلك عارا".

اعلان فتاتين مصريتين مثليتين زوجهما بكندا


وحققت منشورات الفتاتين رواجا كبيرا عبر مواقع التواصل الاجتماعي، حيث دخل آلاف النشطاء إلى صفحتهما لنقد هذا التصرف، حيث يحظر القانون في مصر زواج الأشخاص من الجنس الواحد ويترتب على ذلك العديد من العقوبات.

 

ميرال مختار و نوران الجندي


أثارت التدوينات غضب الكثيرين من رواد مواقع التواصل الاجتماعي ،وقام آلاف النشطاء بالدخول إلى صفحتهما لنقدهما، ونقد هذا التصرف لتنافيه مع الأخلاق والأداب العامه ، ونشرت ميرال ردا على نقدهما ، وكتبت تدوينة جديدة تقول فيها “لا يحق لاي إنسان إنه ينتقدنا بكلام كُره أو سخرية .. ولو البوست مش عاجبك متشيرش ، ولا تدخل على صفحاتنا وترسل طلب صداقة ،والناس اللى شيرت البوست أحب اقولكم إن احنا بنتين مثليتين وخليكوا في البلاعة اللي انتم عايشين فيها”.

 

 

شاهد الفيديو من هنا

 

 

أضافت ميرال” مقدرش انسي الايام اللى جوعنا فيها ونمنا علي الأرض في ايام الشتا ، و انتي كنتي جمبى بتدفيني ودى كانت اكتر سنة صعبة علينا ومحدش وقف جمبنا وقتها، مكنتش محتاجة حد جمبى غيرك ،مرينا بحاجات كتير ووصلنا فى الاخر للي كنا بنحلم بيه بقالنا اكثر من سنة ،و هنقف علي رجلنا تاني ونبني حياتنا مع بعض ، ومستنية .يجى يوم جوازنا واليوم الي هنبقى فيه عيلة ونجيب اولاد ونعيش في تبات ونبات.”